El Ejido – Sendero de Las Palomas

GPS

36.78200269849, -2.8137713670731

Web

Distance 17,8 km / 5:30   |  Sværhedsgrad   |  Højdemeter 580 m  |  Højeste punkt 583 m

El Ejido-Sendero de las Palomas (PR-A 230) (Sierra de Gádor)

Teknisk data:

Negativ hældning: 580 m

Sværhedsgrad: Medium

Beskrivelse:

Der er et informationspanel til PR-A 230 Sendero de las Palomas-stien på Avenida Príncipes de España på hjørnet af Calle Selva Negra. På dette tidspunkt starter du på stien, tager Calle Selva Negra og går bag instituttet langs Rambla de Los Algibillos. Først går vi mellem drivhuse på begge sider, vi krydser asfaltvejen, der fører til Venta del Pampanico og fortsætter op ad kløften, indtil vi når en asfalteret fartbump, hvor vi forlader rambla de los Algibillos og drejer til højre ad rambla del Llano Under ledelse af Cortijo de Las Palomas.

Vi fortsætter ad en asfaltstrækning, indtil vi når et stort drivhus med cementerede baser, hvor der er et nyt informationspanel til PR-A 230-stien. Vi drejer til venstre og fortsætter langs Las Palomas-åen til enden af ​​boulevarden, hvor vi vil se et par meter højere op af vandingskanalen i Fuente Nueva. Vi følger vejens angivelser, vi forlader ramblaen, og vi fortsætter ad en sti parallelt med Fuente Nueva -kanalen, indtil vi når den øvre del af Atajuelos, hvor vi vil se en gammel cylindrisk konstruktion, der bruges af hyrder. Ved siden af ​​denne gaffel har vi en kontinuitetsmilepæl, der viser os den retning, vi skal følge, som er til højre, parallelt med kanalen og til nogle balancer af en gård, som vi har til højre, indtil vi kommer ud på adgangssporet for at dreje lidt til venstre ad en gammel sti, der løber langs højre side af Barranco de Ara.

Vi forlader dalen ved siden af ​​Fuente Nueva -kanalen, vi drejer til venstre, hvor vi ser et skilt til stien, der angiver os mod Peñas Negras og mod Nacimiento de Fuente Nueva. Vi fortsætter mod Peñas Negras ad en grusvej, der passerer kanalen Barranco de Llano Bajo. Senere vil vi opgive vejen, og vi vil dreje af ad en gammel sti, der fører os til Arroyo Ancho -kløften, der kan identificeres for at have en stendæmning, og hvor vi vil begynde en smuk zigzag -stigning, indtil vi når 508 m højden, hvorfra vi vil have en smuk udsigt fra El Ejido og fra området Loma de Peñas Negras. Der vises også en stenrøje, der angiver en gaffel med en anden umærket sti, der er synlig til højre for os. Stien til højre kan bruges til at vende tilbage ad nogle grusbaner mod Galería de los Lobos, der går gennem Cortijo del Belga, selvom vi vil omgå denne stenrøje og fortsætte lige mod Cortijo de Peñas Negras.

Vi følger stien omgivet af rigelig vegetation, hvor vi lejlighedsvis vil se Holm egetræ, slanke vilde oliventræer og mastik træer. Gennem en behagelig sti kommer vi endelig til ruinerne af Cortijo de Peñas Negras. Vi vil gøre et indfald mod Aljibe de Peñas Negras og følge vejens angivelser, indtil vi når en tydeligt markeret gaffel, hvor stien mod Cortijo de Capitán og mod Cortijo Las Palomas er angivet på den ene side. Vi vil følge retningen af ​​Cortijo de las Palomas gennem Peñas Negras -kløften. Stien drejer til venstre langs Cerro de Tajo Muchacho, indtil den når en sektion af stien, hvor vi vil se en udsigt over hele Poniente Almeriense, hvor El Ejido, Santa María del Águila, La Norias osv. Skiller sig ud.

Herfra begynder nedstigningen at være mere udtalt (brug af vandrestave anbefales), og vi går ned af Piedras Negras -skråningen, indtil vi når en sti ved siden af ​​drivhuse. Vi vil dreje til højre og fortsætte ad et vandrør mod Cortijo de las Palomas. Vi ankommer til en asfaltvej, som vi vil følge, indtil vi ser en transformer. Her ender asfalten, og vi bevæger os langs bjerget ved siden af ​​et andet vandrør, indtil vi når en anden grusvej. Her er skiltningen skjult blandt vegetation. Vi går ned ad grusvejen i cirka 10 meter, og vi ser et stolpe til højre for os lidt skjult i vegetationen, der fortæller os at gå ned til Rambla de Peñas Negras. Vi kører langs boulevarden i cirka 500 meter, indtil vi når en milepæl, der afleder os til højre mod place de las Palomas.

Herfra fortsætter vi mellem drivhuse, indtil vi når et kryds, hvor du til højre kan besøge Galería de los Lobos og Cortijo del Belga. Vi fortsætter ligeud og cirka 200 m længere fremme finder vi Cueva Redonda -vartegnet. At det er en naturlig hule, der bruges af hyrder, og hvis form er rund. Vi fortsætter til stedet for Las Palomas og indtil vi når informationsskiltet ved siden af ​​Cortijo de la Palomas. Nu skal vi bare tilbage til startpunktet for stien langs de samme boulevarder, som vi tog om morgenen og afslutte stien ved siden af ​​Institutes på Avenida Príncipes de Asturias

Det anbefales at foretage stien på et tidspunkt af året, der ikke er for varmt, ledsaget af masser af vand og nogle vandrestave.

Skriv en anmeldelse

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *